Hveiti

refining life

Nemme CO2-gevinster ved bæredygtige biobrændstoffer

Effektive biler og biobrændstoffer har knækket transportens CO2-kurve. Men vi skal videre. Derfor skal vi nu i gang med at forberede højere iblanding af biobrændstof, skriver direktør i Energi- og olieforum, Peter Stigsgaard, 20/12 2013 på www.eof.dk.

I dag blander vi i gennemsnit 5,75 % biobrændstoffer i benzin og diesel. Senest i 2020 er målet, at vi skal op på 10 %. Det vil bidrage til yderligere at nedsætte transportens CO2-udslip. Men vi skal videre end det.

Bæredygtige biobrændstoffer er en nem, effektiv og samfundsøkonomisk fornuftig måde at reducere CO2 på.

Der er ikke længe til 2020, så det er på tide, at vi begynder at overveje, hvordan vi fastholder den positive udvikling på længere sigt, skriver Peter Stigsgaard. 

Her er der god inspiration at hente fra det internationale konsulenthus E4tech i London, der netop har udarbejdet en rapport med en roadmap for øget brug af biobrændstoffer i EU frem mod 2030.

De to væsentligste anbefalinger i rapporten er:

  1. Introduktion af E20. Det betyder, at der skal iblandes 20 % bioethanol i benzinen fra 2025.
  2. Forstærket indsats for udvikling af såkaldte ”drop in” biobrændstoffer, så bilerne kan køre på helt op til 100 procent iblandinger.

Den største forhindring for E20 er ifølge E4tech, at bilerne skal være forberedte til køre på E20. Teknisk set er det ikke et problem, da det er den samme bil med få justeringer. Allerede i dag er flexi-fuel biler, der kan køre på E85, almindelige i fx Sverige. Og de koster stort set det samme som almindelige biler.

Den gode nyhed er, at eksperterne mener, at det er realistisk, og at der er mange flere CO2-gevinster at hente ved øget brug af biobrændstoffer.

Følg udviklingen inden for bioraffinering. Vi informerer jævnligt om vores tiltag for at forbedre miljøet.



Følg Hveiti på facebook.